Bērns un agresija - 2. uzvedība.lv izveidotājas, pedagoģes Līgas Bērziņas lekcija
Turpinot jau iesākto tēmu par bērna agresīvu uzvedību, agresijas cēloņiem, izpausmēm un iespējām to diagnosticēt un koriģēt, Kuldīgas Jauniešu mājā 14.aprīlī notika jau otrā platformas uzvedība.lv izveidotājas, pedagoģes Līgas Bērziņas lekcija. Tās mērķis bija padziļināt pedagogu, interešu izglītības pulciņu vadītāju un vecāku zināšanas par bērnu agresiju un dot izpratni un reālus instrumentus, kā pielietot šīs zināšanas ikdienā ģimenē vai pedagoģiskajā darbībā.
Iegūt vērtīgo informāciju varēja gan klātienē Jauniešu mājā, Jelgavas ielā 26, gan arī pieslēdzoties lekcijai ar ZOOM platformas starpniecību. Lielākā daļa interesentu (ap 65 dalībnieki) izvēlējās attālināto zināšanu ieguves veidu, bet kopumā bija ap 80 interesenti. Lektores L.Bērziņas mudināti, gan klātesošie zālē, gan pie datoriem esošie aktīvi iesaistījās apmācību procesā, sniedzot atbildes uz jautājumiem, kā arī daloties ar savu pieredzi un komentējot situācijas no reālās dzīves.
Līgas Bērziņas personīgā pieredze un ilgā profesionālā darbība ir pamatā augstvērtīgai, koncentrētā veidā apkopotai informācijai, kas ļauj izprast bērnu agresijas iemeslus. Tās pamatā vienmēr būs kāds psiholoģisks iemesls, tādēļ nedrīkst ignorēt jau pirmās pamanītās agresijas izpausmes. Vissliktāk, ja bērnam tiek uzlikts kopējs zīmogs “izlaists un neaudzināts bērns” un netiek veikta tālāka izpēte, kuras laikā var iedziļināties katra bērna individuālajā gadījumā. Lektore tikšanās laikā izanalizēja 12 izplatītākos bērnu agresijas iemeslus, kam pamatā ir bērna neapmierinātās psiholoģiskās vai fizioloģiskās vajadzības, piemēram, “Man bail zaudēt”, “Es redzu, ka es tev nepatīku”, “Gribu būt populārs”, “Gribu būt neredzams”, “Es nevaru izturēt”, “Pārmaiņām nē!” u.c.
Katrai no šīm vajadzībām var būt destruktīvas izpausmes, ja tā netiek apmierināta, vai arī, ja tā tiek pārsātināta. Katram faktoram ir atšķirīgas izpausmes un atšķirīgi pieaugušā reaģēšanas un korekcijas veidi. Jo zinošāki un saprotošāki būs pedagogi un vecāki, jo vieglāk būs gan pašiem pieaugušajiem un bērnam, gan kolektīvam, kurā bērns uzturas.
Pēc L.Bērziņas iniciatīvas, Kuldīgas Jauniešu mājā notiek arī atbalsta grupas tikšanās vecākiem, kuriem ir bērni ar autismu un invaliditāti. Pāris reizes mēnesī šeit plānots organizēt arī Autisma biedrības radošās meistarklases bērniem ar autismu, lai pamanītu katra individuālo talantu, “izkāptu” no ierastās un ierobežojošās mācību vides, ļaujot brīvu vaļu radošām izpausmēm.