Jaunieši apgūst izglītojošo izlaušanās istabu veidošanu projektā Uzrāviens
- Kuldīgas jauniešu biedrība Kaktuss
- 29/11/2019
No 24. - 27. oktobrim, Kuldīgas Jauniešu mājā, jauniešiem no Kuldīgas novada, bija iespēja piedalīties četru dienu apmācībās “Uzrāviens”. Apmācību laikā, caur dažādām neformālās izglītības metodēm jaunieši guva zināšanas par to, kā strādāt komandā, kā sasniegt savus mērķus, kāda loma ir pašmotivācijai un kā to ieviest savā ikdienas dzīvē, veidojot vēlmi pilnveidot sevi par vērtīgu sabiedrības locekli. Apmācību dalībnieki ieguva zināšanas par komforta zonu un ar kādām metodēm to var paplašināt. Visas aktivitātēs tika integrēta radošā domāšana un radošas vides izmantošana caur izglītojošu izlaušanās istabu prizmu.
Projekts “Uzrāviens” tika īstenots pateicoties Izglītības kvalitātes valsts dienesta īstenotajam ESF projektam Nr.8.3.4.0/16/I/001 "Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai". Projekta apmācībās piedalījās 21 jaunietis vecumā no 14 – 19 gadiem, ar dažādu pieredzi un no dažādām izglītības iestādēm. Apmācību laikā tika identificēti un risināti jauniešu problēmjautājumi, izspēlētas dažādas situācijas saistībā ar problēmu risināšanu gan individuālā, gan komandas līmenī. Pēc katras aktivitātes sekoja grupas refleksijas, par paveikto, grūtībām, ar ko katram nācies saskarties uzdevuma izpildē, un par izaugsmi, ko devusi aktivitāte.
Apmācību laikā uzsvars tika likts uz radošo domāšanu un domāšanu "ārpus kastes". Jaunieši ieguva gan teorētiskas, gan praktiskas zināšanas par to, kas ir radoša domāšana, kas ir radoša vide, kā tā ietekmē pašsajūtu, mācīšanās procesu, un kā to izmantot mācīšanās procesa uzlabošanai skolā. Kopā ar izglītojošo izlaušanās istabu speciālisti Anitu Birznieci, kas kopā ar kolēģiem no vairākām valstīm (Spānija, Nīderlande, Latvija) bija izstrādājusi izglītojošas mācību vides veidošanas metodisko materiālu projekta Looking@Learning ietvaros, jaunieši guva priekštatu, kas ir izglītojoša izlaušanās istaba, kāds ir tās mērķis, un kā ar ikdienišķiem un izlaušanās istabai raksturīgiem tehniskiem priekšmetiem veidojama izglītojoša izlaušanās istaba. Pēc diskusijām, jaunieši devās uz Kuldīgas komerciālo escaperoom, kur tie varēja jau analizēt izlaušanās istabas tehnisko un izglītojošo pusi.
Pēc teorijas un dažādiem praktiskiem uzdevumiem jaunieši sadalījās 4 grupās un veidoja paši savu eksperimentālo izglītojošo izlaušanās istabu dažādām mērķauditorijām. Pēc to izveides varēja šīs ekspeirmentālās istabas izmēģināt un jauniešu vadītā refleksijas ceļā dot savu novērtējumu to vizuālajā noformējumā, spēles elementu izvēlē, stāsta jeb leģendas aprakstā, bet galvenokārt istabas izglītojošajā aspektā.
Četrās dienās apmācību vadītājiem izdevās no savā starpā maz pazīstamiem jauniešiem, izveidot aktīvu un atraktīvu jauniešu komandu, kas spēj viens otru atbalstīt nestandarta situācijās, mācīties viens no otra un pilnveidot sevi, kā personību ar vēlmi turpināt mācības. Pēc veiktajām aktivitātēm arī vietējās kopienas pārstāvji, kas apmeklēja jauniešu veidotās izglītojošās izlaušanās istabas uzzināja par dažādām problēmām, ar ko saskaras jaunieši. Projekta organizētāji uzskata, ka ir izdevies īstenot projektā izvirzītos mērķus un mazināt priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risku, iedvesmojot un veicinot jauniešu aktīvu darbību gan izglītības iestādēs, gan personiskajā dzīvē.